Wednesday, December 31, 2008
Tahun Baru
tahun baru lembaran baru pun bermula..umur semakin meningkat...hihihi, rasa2 baru lagi abis SPM...hehe leh lak camtu ek..anak dah sorg...semoga azam tahun baru akan tercapai...ada gak azam tahun lepas yg aku carry forward...hehe nak buat camana kalau dah tak mampu nak tercapai...takpe tahun baru ni InsyaAllah...
menjelang 2009 aku gembira kerana lebih 3/4 dari apa yang aku harapkan pada tahun 2008 menjadi kenyataan...berkat doa dan usaha, serta jalan yang dibukakan olehNya, aku sungguh bersyukur...hidup di samping hubby, dan anak yang sangat comel bg aku, membuatkan aku rasa sangat bersyukur atas kurniaanNya..semoga kebahagiaan dan kegembiraan ini sentiasa berkekalan, Amin Ya Allah...
untuk Hubby, terima kasih atas kasih sayang dan perhatian yang sentiasa diberikan buat kami sekeluarga...semoga Hubby dimurahkan rezeki, sentiasa sihat, ingat Allah, dan ingat keluarga selalu..terima kasih kerana menjadi seorang suami yang sangat baik dan memahami dalam apa jua keadaan...i love you so much...
untuk Azim, Ummi doakan semoga Azim akan membesar menjadi anak yang berguna...semoga Azim menjadi orang yang bijak...semoga Azim menjadi hamba yang taat pada Allah...semoga Azim menjadi anak yang patuh kepada Ummi dan Ayah..InsyaAllah...semoga Azim dikurniakan rezeki yang melimpah ruah...semoga Azim dikurniakan kesihatan yang baik...semoga segala-galanya baik buat Azim....
x lupa juga congrats tuk kawan-kawan dan saudara mara yang dah berkahwin, yang baru dapat bb, yang betunang, yang pregnant...semoga Allah merahmati kalian semua...
semoga hari ini lebih baik dari hari yang akan datang.......
Friday, December 26, 2008
26 Disember
malam sblm tu Azim menangis teruk sangat, sampai pagi br stop...xtau apa masalah, nak kata kembung x kembung...masa tu yang ada kat rumah cuma aku, Wan Muda, Wan, Fasihah, Izuan & Najwa...kak de x tdo umah arwah mak malam tu...Kak Njang lak sepatutnya turn dia temankan aku, sekali Dayana dah tertdo awal kat rumah....so kami2 jelah malam tu...Azim lak mengamuk teruk dari biasa.. call kak de, dia xleh datang sbb dah pukul 2 pagi...aku ngan Wan Muda dah jenuh pujuk Azim...still nangis...Wan just intai dr pintu bilik, dia x masuk pun,,,dia suruh buat itu dan ini, bg arahan dr pintu bilik je, pelik kan...tapi Azim still nangis...xtau nak buat apa, pujuk2, sapu minyak, baca2 doa pelindung..lama jugak Azim br berhenti nangis...Azim tdo semua org pun tdo...
pagi2 kak de datang, tgk keadaan azim...lena Azim tdo pagi tu...yelah malam td menangis je...wan masuk bilik joint aku ngan kak de borak2 pasal azim..azim terjaga & main2 ngan mak die...aku, kak de ngan wan borak2..gelak2 gurau2...tapi aku sikit pun xpandang muka wan...kenapa ye...ralatnya aku rasakan...dah siap borak2 kak de balik..wan lak mandi & siap2 nak pegi Mesyuarat Peserta Koperasi..biasalah hujung tahun dorg nak kasi saham...tiba2 wan naik, tanya aku..."lawa dah ke wan ni na??"...sambil gelak2 aku jawab.."wah cantik baju, hijau lagi"...aku pandang baju wan je, x pandang pun muka dia masa bercakap, nape ye...pastu wan gelak2 turun tangga & bersiap..pastu wan naik semula pakai tudung siap dah...pas jenguk Azim ngan aku, wan cakap dia nak pegi dah...pesanan terkahir wan.."nanti azim kembung letak daun sirih tu kat perut dia...nanti wan xde ajak hani temankan na kat umah"...& aku senyum je...x sangka tu pesanan terkahir arwah wan....pas wan turun aku dengar tapak kaki wan..sempat lagi wan jerit.."na wan pergi ni"...perkataan "pergi" wan tu adalah "pergi menghadap Ilahi"..sayup2 dengar suara jiran sebelah tego wan..."nak pegi dah makcik"...tapi x dengar pun wan jawab apa..
x sampai 5 minit kak njang call, tanya wan dah pegi mesyuarat blum..aku jawab dah...kak njang bebel..."la x menyempat, kak njang dak ckk kul 8.30 kak njang datang ambik dia"...ooo rupanya kak njang dah janji nak hantar wan..tapi awl betul wan turun..lupa ke dia janji kak njang...biasalah, org tua memang selalu nak cpt...tu je yg aku pkkan...dalam kul 9, de dtg tanya wan...rupanya dia dpt berita wan pitam kat dewan...dia ingatkan wan balik umah, rupanya abg aku dah bwk dia g klinik koyan...aku terus call kak njang soh follow p klinik...pastu nor dtg umah, sbb mak dia pesan soh tgkkan aku..aku bitau nor pasal wan...x sampai 1/2 jam abg sblh umah wan dtg...tanyakan Nor & Acik (anak bongsu wan)...aku kata Acik g kebun, nor ada kat cni...tgu wan balik...wan kat klinik aku bitau dia...pastu abg tu soh nor balik kemas umah...katanya wan dah xde...
Subhanallah..aku rasa nak terjelepuk masa tu..aku kuatkan semangat...mujurlah Azim x meragam...Azim tdo dalam buai...aku suruh Nor balik kemas2 rumah...aku tgl ngan Azim...luruh segala air mata...aku, cuma sedekahkan Al-Fatihah, 3 kul & Ayatul Qusri, baca dalam hati..aku masih dalam keadaan Hadas...sedih sekali sbb x berpeluang nak mengaji tepi jenazah Arwah..rasa br je aku berborak2 bergurau2 ngan wan td...pastu kak njang lak call dr klinik bitau aku wan dah xde...sungguh aku macam x percaya...semangat aku terbang...aku terus call hubby soh dia balik...semalam petang baru je hubby balik KL, cuti panjang sempena Krismas...ptg tu wan sempat ikut aku hantar hubby nak balik...pesan wan.."Man, awak tu kurang2kan la merokok"...tulah pesanan terakhir wan untuk hubby...
Aku kuatkan semangat untuk ke rumah Arwah...aku nak jgk tengok arwah buat kali terkahir...aku masih berpantang, hari ke 37....bila hubby sampai, aku tinggalkan Azim dengan Mastura, aku ajak hubby temankan aku pegi tengok jenazah Arwah buat kali terkahir...aku kuatkan hati, tabahkan jiwa...aku sampai kaum keluarga tengah mandikan jenazah...aku sempat tengok jenazah arwah dikapankan...hajat hati nak cium arwah, tapi aku rasa semangat aku terbang melayang...at last aku tinggalkan rumah arwah...kuatkan hati, dalam perjalanan balik, rasa kaki ni melangkah di awang2an...aku akur dengan pemergian wan...
Alhamdulillah, raya puasa baru ni sempat aku melawat kubur arwah wan...dorg letakkan kubur arwah wan di kaki kubur arwah mak...semoga roh kedua ibu bapaku, datuk nenekku, kakakku, serta saudara maraku dirahmatiNya...Amin Ya Allah...
Aku, sayangkan arwah wan, macam aku sayangkan arwah mak...kata dorg aku cucu kesayang wan dan anak kesayangan mak...Alhamdulillah, kalau betul apa yg dorg katakan...InsyaAllah aku akan cuba balas kasih sayang dorg, walaupun dorg dah xde di muka bumi ni...aku akan sentiasa mengingati dan menyayangi mereka...
Hm, setahun...cepatnya masa berlalu.........
Tuesday, December 09, 2008
mimpi.....
camana ni..mood sedih..perasaan rindu pada orang yang dah tak ada memang susah nak digambarkan...aku kadang2 rasa sangat terkilan, kenapa begitu singkat masa untuk aku bermanja dengan kedua ibu bapa....rasa sayu, rasa rindu memang selalu aku alami..bila tengok orang lain yang masih punya ibu bapa, aku rasa sebak...selalu aku terlepas cakap 'alangkah seronok kalau masa2 camni arwah mak ngan ayah ada'...rindunyaaaaaaaaaaaa....................
cuti Krismas ni genaplah setahun pemergian arwah wan...cite pasal arwah wan macam biasa, ada satu rasa yang x dapat aku nak lontarkan...teringat saat pemergian wan...syukur padaMu Ya Allah kerana memberikan aku pelung bersama-sama wan di saat2 akhir kehidupan dia...syukur kerana beri kesempatan wan menjaga makan minum aku selama aku berpantang...syukur kerana Engkau berikan wan kesempatan melihat zuriat aku...syukur kerana bagi aku Allah perkenankan permintaan arwah wan selama dia hidup...teringat bila aku tanya wan, 'Wan biasa sembahyang Tahajjud mintak apa'...selamba dia jawab...'Wan taknak susahkan anak cucu, wan mintak supaya wan pergi dengan senang, x mau susahkan orang'...semoga roh wan dirahmati Allah...Amin...
Bagi aku, wan tempat aku mengadu, & mencurah kasih sayang pada setelah mak pergi...walaupun masa pemergiaan arwah mak wan nampak sangat tabah, tapi sinar mata wan suram pada hari2 selepasnya..kata Acik, dia selalu nampak arwah wan lipat2 kain peninggalan Arwah mak...bila Acik tunjukkan kain tu, luruh air mata aku..sebak hanya Tuhan yang tahu...sebagai seorang ibu mesti wan mengharapkan doa dr anak2 setelah dia pergi, tapi untuk situasi ni, ibu pulak yang mendoakan kesejahteraan anak 'disana'..semoga roh kedua ibu bapa dan datuk nenekku dicucuri Rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman...Amin...
kuharapkan..aku dapat mendidik dan mengajar Fauzul Azim menjadi hamba Allah yang sentiasa mengingati kedua ibu bapanya...sentiasa mendokan kesejahteraan roh datuk neneknya...kesian Azim, takde datuk dan nenek untuk bermanja...tapi inilah takdir sebuah kehidupan..semoga Allah panjangkan umur aku dan suami untuk menjaga dan mendidik anak kami...sekurang2nya sehingga dia tahu, kenapa sebagai seorang anak dia perlu mentaati, menghormati dan mendoakan kedua ibu bapanya...
untuk mereka yang masih punya ibu bapa...hayati lagu ni....lagu yang begitu mendalam ertinya buat aku...
Kenangi ibu bapa
Doakanlah sejahtera
Kita anak harus membela
Apabila sudah dewasa
Jangan biarkan mereka
Sia-sia di hari tua
Kecewa hidup dan merana
Kerna perbuatan anak derhaka
Bahgiakan mereka
Hingga ke hujung usia
Bila sampai waktu ajalnya
Anak soleh sebagai harta
Hai ibu bapa
kami permata anda
tidak jemu berdoa
agar sejahtera terpelihara
Di dunia bahagia
Akhiratpun begitu jua
Inilah harapan kami semua
Moga Allah kabulkan doa
Bahgiakan mereka
Hingga ke hujung usia
Bila sampai waktu ajalnya
Anak soleh sebagai harta
Hai ibu bapa
kami permata anda
tidak jemu berdoa
agar sejahtera terpelihara
Friday, December 05, 2008
Salam Aidiladha
hm, bulan ni sampai awl thn depan sonoknya la...sape2 yang banyak cuti masa ni la leh nak ambik cuti panjang...aku je la dok tgk org punya surat cuti coz aku xleh nak cuti...huwaa camana neh belum sampai hujung tahun cuti dah negative...hihihihi, mujur x kena potong gaji...kalau x, mesti best dapat gaji sikit...hihihi...
Happy Birthday untuk adik aku 'Rina'...semoga panjang umur, dimurahkan rezeki, dirahmati Allah, dan berbahagia selalu hendaknya...Amin...hehe, hrni bday dia yg ke 24 kalau x salah la...yeke 24 ek..akupun ingat2 lupa, hahaha...cepat2 la grad wei, balik Malaysia...sonok tau semua berkumpul ramai2...hehehe..
hm, dah 2 minggu x update blog..Alhamdulillah kami sekeluarga dah kembali sihat..aku dah kurang sakit2 kepala, hubby pun dah baik demam, Azim pun dah baik demam...last 2 week semua demam...bila lama x mengupdate blog mula la xtau nak cite apa...bila time bz ada je cite nak update...bila dah sampai time boleh update dah hilang sume cite...hehehe...
erm last week aku ngan hubby pegi kenduri kawin Fendi & Sue pastu Apis & Zira...selamat dah 2 org lagi kawan ktorg mengakhiri zaman bujang...Alhamdulillah...tahniah untuk pengantin, semoga jodoh berkekalan hendaknya...tak lupa juga tahniah buat Lila & husband, Yanti & husband, Ct & husband, Lila & husband, Kadak & wife...sorry la x dapat dtg majlis korg..jauh sangat la nak pi...hehehe...pasni turn sape lak ni nak serang...tengah tunggu kad baru..hehehehe...biasalah musim cuti sekolah mmg ramai la yang kenduri...yang syoknya dapat makan kari org kawin..yummy...hehehe...akupun dah jadi 'hantu kari' cam hubby...hihihi...
klah aku nak membaca blog kengkawan lak...len kali aku update lagi...klu x banyak gler keje leh la sambil2...hihihihi..daaaaaaaaa
Thursday, November 20, 2008
Happy Birthday Fauzul Azim
Hm 18hb dalam kul 11.45mlm tu Azim start demam..panas badan dia...so pagi2 19hb aku bawak dia pegi klinik dekat umah aku...doktor kata temp dia 120...hm lupa lak aku nak tanya bape celcius 120 tu...tapi badan dia memang panas..sian Azim, baru plan nak celebrate birthday ngan Aunty Muna...skali demam lak...xper leh postpone...dan semalam Azim still demam, panas betul badan dia...pagi2 dia muntah2...so aku call Hubby bawak dia pegi TDMC, temp 39 celcius...doktor kasi masa sampai Jumaat, kalau still demam refer balik TDMC..hm, aku doakan semoga Azim cepat sembuh...kesian betul Azim, lembik je...biasa aktif skali demam melepek...dan disebabkan Azim demam aku pun cuti jugak...hm, nak wat camana...biarlah keje menunggu banyak mana pun, anak & keluarga aku utamakan...hrni nak wat keje pun fikiran celaru...hati dok pikirkan anak kat nursery..td kata cikgu dia, badan dah suam2..tapi still demam...& dia tak aktif cam selalu, baring je...dan perasaan aku dr pg td...'nak balik umah peluk Azim'...huwaaa cepat la masa ni berlalu...
hm semalam dok umah masa Azim tdo...aku belek2 kad mengandung aku & kad perkembangan bayi Azim...sebab aku wat check up Azim ngan check up aku kat klinik kerajaan, bersalin pun hosp kerajaan, so dorg plak memang monitor semua tu, leh la aku ingat ngan lebih detail semua pengalaman tu...hm, sambil baca tersengih, tersenyum sorg...perasaan happy, sebak semua ada...teringat kenangan lama...teringat hari2 masa aku mengadung sampailah Azim lahir dan sampailah Azim setahun...macam2 keletah...macam2 dugaan...semoga hari2 mendatang hidup kami sekeluarga dilimpahi rahmat dan dipermudahkan segala urusan, InsyaAllah...
Azim permata hati aku ngan hubby...perasaan x boleh aku gambarkan...sayang tersangatlah sayang...harapan aku semoga aku dan hubby dapat mendidik Azim menjadi anak yg soleh,bijak dan berjasa untuk Agama dan bangsa...kata hubby, Azim sangatlah manja ngan aku...sepanjang dia demam nak berkepit je...tdo ngan aku pun nak berpeluk je...Azim, Azim...
umur azim dah setahun...Alhamdulillah, Azim dah boleh berjalan dengan laju...haha dia jalan laju cam Ummi ngan Ayah dia..hehehe..x sabar nak tunggu Azim boleh bercakap...mesti cute kalau dengar Azim panggil 'Ummi' & 'Ayah'...hihihi, berangan jap...hehe...
hm thanks pada semua keluarga & kawan2 yang wish selamat untuk Azim...tandanya dorg ingat, hehe aku lak yang terharu...nanti Azim dah besar baca blog Ummi ni Azim kena tau ramai sungguh orang yang mengingati birthday Azim tau...dan terima kasih juga untuk hadiah2 dari keluarga dan kawan2 untuk Azim...hehe kalau orang tengok mainan2 dia sure org ingat aku manjalkan anak...padahal 75% aku rasa org kasi...nak harapkan aku beli sendiri payah sket coz aku lg suka beli pakaian...hehehe...
InsyaAllah, kalau Azim cepat sembuh Ummi ngan Ayah bawak Azim beli hadiah weekend ni...untuk Azim, Ummi dan Ayah saaaayannggggggggggggggggggggggggggggggg Azim...tersangat2lah sayang...
muuuuuaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh..........................................
Monday, November 10, 2008
Orang2 baru
hm, tahniah untuk Liza, Nana, Atie & Akak sebelah umah aku yang telah selamat melahirkan baby masing2...hehehe...hm seronok tengok baby kecik2...comel sungguh...semua baby dah nengok kecuali baby Nana(baby Zayyad)...Nana kata bulan 12 baru dia balik...dalam 4 org tu..Nana sorg je dapat baby boy..yang lain sume baby girl...hm, hopefully pasni ajim leh la dapat adik pompuan...hihihi tapinya lambat lagi la...kasi la peluang ajim manja2 lama2 sama ummi ngan ayah....yg bestya Liza dah ambik nama baby girl yang aku booked...hihi 'Adriana' maknanya 'Nisbah'...hm xpelah, nanti aku cr la nama lain...Atie lak namakan anak dia 'Amanina'...cute je nanti panggil Nina...hihihi...aku lak yang excited ngan baby2 dorg ni...
Hm hrni penjaga Azim kat nursery tu dah start cuti..dia pun nak bersalin...hm rasa sedih lak...nanti mesti ajim dok cari2 kakak Una dia...ajim kalau dah start kenal org dia selalu tercari2...sian ajim...semoga kakak Una selamat melahirkan 'orang baru'...pas abis pantang barulah dia start keje semula...cite pasal nursery, pasni ajim ada kawan..sbb baby Zayyad pun dah register kat nursery tu...hehe jangan ajim buli baby Zayyad dah lah...hihihi...
cite pasal ajim lak...hm, ajim skang dah dapat kaki...dah pandai jalan la anak aku tu...hm, lasak nya dia dah berjalan..smalam dah jatuh..nak kejarkan aku punya pasal..dahi terhantuk kat kerusi pastu tepi kelopak mata luka, kena bucu kerusi agaknya...panik jugaklah aku bila tiba tengok berdarah..mana taknya, ajim x penah luka pun...aduh la anakku...hm biasalah nak membesarkan anak2 ni macam2 la peristiwa...apapun aku sentiasa doakan semoga anak aku sentiasa selamat, dijauhi dari malapetaka dan dirahmati Allah selalu...Amin...hm next week ajim setahun...hehehe, ayah dia dah plan macam2..hihi suka hatilah...aku dah usya basikal cantik untuk ajim...InsyaAllah ada rezeki aku akan belikan...bukan nak mewahkan anak, cuma...aku nak beli apa yang aku x pernah dapat masa kecik2 dulu...hehehe boleh pakai ke teori aku ni...hihihihi...
klah aku nak membaca blog kengkawan aku lak...hihihi..lama betul x buat mende bukan2 time keje ni...yelah asyik focus keje je balik pas raya tu..sampai migrain aku...hihihi...klah lain kali ada mas aku update...daaaaaaaaaaaaa
Thursday, October 16, 2008
Cerita Raya
Salam semua...Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua...Maaf Zahir & Batin...erm raya ke 16 baru berkesempatan nak update blog...hehe 'bz ya amat' bak kata arwah nenek aku...hehe..masuk keje pas raya ni stress..banyak gler keje..ni semua nak kene kejar payment punya pasal la...huh schedule cam apa...keje macam nak mati..last last aku lak yg mati kutu kang...hahaha
hm hrni aku xdak session...user bz..klu x dr pagi sampai ke Maghrib la aku dok menghadap muka user..kasi uat...bak kata Ida, aku assist user cam budak tadika…ni special case punya user..xper la as long as aku boleh close aku punya module ni..dah 7 bulan aku wat module ni..kang ada sampai azim berjalan x close2 lagi…huhuhu…
Hm cerita pasal raya, Alhamdulillah semua berjalan lancar, semua plan berjaya…before raya tu lama la cuti kat umah aku sampai Raya ke 2…seronok balik Raya tahun ni…semua adik beradik aku balik…Along ngan Rina pun ada…semua tdo rumah arwah mak…meriah..seronoknya kalau kami masih ada mak ayah, mesti bangga dorg bila tengok anak2 berkumpul ramai2…cucu2 lagi…kecoh umah…hehe…aku raya kat kg jadi tuan umah..cam bibik pun ada aku rasa terkejar2 buat kerja…penat nak mengemas nak memasak semualah…dah ada anak ni xtra penat…tapi apapun aku happy…
Pagi raya cam biasa ziarah kubur arwah mak ngan arwah ayah…adus syahdu syahdan rasanya…aku cam biasa la hujan…sedih la, lagi2 bila terpandangkan kubur arwah wan sebelah kubur arwah mak…dalam hati aku still ada satu rasa.. ‘arwah wan meninggal masa dia sibuk jaga aku lam pantang’…xtau nak describe camana rasa tu..hm…pas dah ziarah kubur ktorg pun bergerak ke rumah saudara mara..hm beraya sampai ke malam…hehehe…
Raya ke 2 petang dah balik jengka…tdo umah Kak Ijah je..x balik umah pusaka…xde org coz Tuan umah balik Melaka…hari raya ke 3 pegi Temerloh umah zizi ngan atan…hm jumpa la Arief…dah berjalan dah budak tu..maknya pun dah dalam proses menambah anak lagi..rezeki dia…pastu esoknya pegi Chini umah Kak Ita ngan family husband…konvoi la kiranya…seharian umah kak Ita…esoknya balik KL…kuar umah pagi2 coz janji ngan Pejai nak jumpa kat umah apis…jumpa anak Pejai..rupanya umur dia 3 hari tua dr Azim…hm seronok coz lama x jumpa dorg…borak2 tgh hari br gerak ke KL…mujur jam sket je pas tol Bentong…sampai KL kul 4.30 pm…
Skang ni mood beraya ada lagi…last week pegi beraya kat Nilai ngan KL…this week aku lak wat open house, InsyaAllah…pada kawan2 yg x terjemput dtg la start kul 2pm sampai 6 pm…menu, InsyaAllah..macam2 ada..made by home made…hehehe..Ahad tu plan nak pi Puchong lak..ada jemputan..hehe..next week cuti Deepavali balik kg aku…best best, x sabar…
Klah nak sambung keje lak…ni tgh meeting…Boss besar tgh bebel2 kat depan aku selamba je update blog…hehe nanti aku update & masukkan gambar raya azim kat fp lak…
Tuesday, September 02, 2008
Salam Ramadhan Kareem
Weekend baru ni balik kg hubby..sambut puasa kat Jengka...tapi before tu balik kg aku dulu coz hantar Rina & barang2 dia...Rina sampai Malaysia Rabu malam Khamis...balik sampai Raya Haji katanya...hm, seronok tengok ole2 dari rina...x sabar nak nengok Azim pakai jubah...hehe...Fauzul Azim jumpa Andak dia demam lak..hari khamis tu aku keja half day je...balik lunch hour tu ambik Azim kat nursery badan dia dah panas...masa aku hantar pagi tu dah suam2...pastu malam tu bertambah panas, atlast sampai Jumaat la aku EL...plan nak balik petang Jumaat sebenarnya..tapi pk punya pk atlast balik pagi2 Sabtu la jugak...hm, bila la turn aku nak balik buka puasa kat kg ni..semalam aku dengar hubby cakap ngan akak2 & abang2 dia yg ktorg akan balik lagi jengka buka puasa sama2..yelah semalam sempat sahur je berbuka nya tak...ktorg balik awl coz nak berbuka kat umah sendiri...hubby penat nak drive pas berbuka...nampaknya turn balik berbuka kat kg aku cam menjelang raya je..hm...camana ni...
balik baru ni ktorg botakkan Azim...bukan apa2 pun, saje nak ringankan kepala dia...rambut dia dah panjang, nak digunting x berani...lasak sangat..atlast pakai mesin ketam je..hehe jadilah Azim 'mawi'...hehe asal botak je 'mawi'...hihihihi...tapi Azim punyalah marah ktorg usik kepala dia...puas jugalah aku nak memujuk...hehe td sampai sekolah cikgu dia jerit sambil gelak2..'Fauzul botak...'...hahaha...Azim look so naughty ngan kepala botak dia tu...hehe...
erm banyak benda nak bercerita tapi xdak mood nak mengarang...nak sambung wat keje la...hehe...sekali lagi selamat berpuasa untuk semua
Sunday, August 24, 2008
happy...
hm...aku sangat happy...weekend baru ni kak njang & family datang umah...dorg datang sbb nak bawak najwa & najma jumpa pakar mata...twin tu ada masalah rabun yang agak teruk..sian dorg...& kebetulan lak semalam aku punya birthday so celebrate sekali la...
hm penat betul rasanya...Jumaat tu dorg sampai kul 3 pagi..aduh kelat mata aku rasa...borak2 masuk tdo semula kul 4 lebih..si dayana langsung x tdo sampai ke pagi..hahaha teruk acu dia nak kena layan dia coz yg lain seme dah terbongkang tdo..ngantuk seh...pagi tu lak aku lambat g keja..bukan sbb bangun lambat tapi aku saje lambat..rs x best lak tgalkan akak aku ngan hubby ke kat umah..aku xleh cuti, hubby je yg cuti...hubby temankan dorg jumpa doktor pakar mata kat setapak...petang tu aku balik keje dorg dah ambik azim dr nursery.. so terus balik umah mandi2 bersiap pegi kluar makan2 kat sunway...
sabtu tu pas sarapan siap sedia nak pegi menghabiskan duit...hehe kak njang memang datang nak shopping baju raya anak2 dia..kebetulan sogo memang wat sale baju kanak2..apa lagi kak njang borong la...aku pun sembat sambar baju azim 2 pasang & kasut cute sangat sepasang..alih2 mak njang dia belanja semua tu...kalau tau beli banyak2...hahahaha....kat sogo ada satu kejadian yg mencuakkan semua org...masa ktorg sibuk2 nak order makanan, perasan najma xde...alamak dah hilang...cuak gler...aku tglkan azim ngan ngah & terus g cari najma...hubby pun sama..& Alhamdulillah aku ternampak najma dalam kaunter cashier..ada kesan airmata najma...nak nangis aku masa tu..syukur jumpa, kalau x jumpa xtau la..x leh nak imagine...yg sedihnya najma siap tanya aku...'ateh kalau x jumpa adik tadi camana, ateh nangis x?'...aduhlah anak sedara aku ni....
dah settle semua urusan kat sogo ktorg gerak g klcc...memang janji nak bwk dorg mandi kolam kat klcc..sekali kak njang lak x bawak baju anak2 dia...aku mmg x plan nak mandikan azim kat ctu..so main2 kat taman klcc jelah..tapi anak2 dia dah ngamuk...nak mandi pool..si dayana cakap kat ayah dia ngan nada sedih 'nak mandi sungai'...hihihi anak sedara aku tu sungai dikatanya..last2 kak njang janji ngan anak dia g mandi lain kali...discuss punya discuss ktorg plan esoknya nak pegi Taman Desa Water Park...
Kat taman water park memang puas mandi...tapi compared to Sunway Lagoon jauh la best pi Sunway Lagoon...hm ngah dah plan...pas raya ni pegi sunway lagoon lak..best sket masa tu azim dah pandai jalan kot, InsyaAllah...azim mandi sakan harini...hehe, suka ngat dia main air...aku belikan dia pelampung keta..senang sket...aku just letakkan dia lam pelampung tu & tolak..hehe senang keje...tu azim tgh tdo lena...penat agaknya...2 hr berjalan2...
hm, kak njang & family pun dah balik...sunyi lak aku rasa rumah ni..2 hrni kecoh..seronok rasanya...klah aku dah penat & nak tdo...hubby & azim dah lama mimpi...lain kali update..daaaaaaa
Wednesday, August 13, 2008
Cherating 2008
penat...weekend br ni berjaya gak sebuah aktiviti yg dirancang dalam masa 2 bulan...hm, event tahun ni try organize event yang lebih besar dr tahun2 lepas...kalau tahun sebelum2 ni just pegi dekat2 & balik hari, tahun ni proposal buat 2 hr 1 malam berjaya...Alhamdulillah berbaloi rasa penat menguruskan itu ini kalau hajat kesampaian...
tahun ni family outing kat Cherating...mula2 plan nak tdo Impiana resort tapi dah fully booked...at last dapat Suria Resort...hm, not bad..sebelah ngan Impiana je...perjalanan ok, aktiviti ok, makanan sedap...cuma ada sedikit percanggahan tentang bilik...tapi Alhamdulillah semua tu dapat diatasi...kesimpulan aku happy dengan event tahun ni...sambutan menggalakkan, dapat banyak hadiah...hahaha..azim menyumbang satu hadiah....hehe...seronok bila tengok semua family sporting2 belaka...wpun company kecik tapi meriah...hm, klu nak tgk gambo ajim, silalah ke fp fauzul azim....hehehe sbb jap lagi nak update gambo2 ajim..klu sempat la...kalau x esok lusa la upload new entry nya...
hm weekend yang sangat padat...sampailah cuti raya weekend padat...sabtu ahad ni nak pegi kenduri kawin member...semoga rumah tangga yang dibina akan bahagia selamanya...kepada semua yang berkahwin bulan 8 ni...moga bahagia selalu hendaknya...
Wednesday, July 30, 2008
new updates...
minggu ni balik bekerja seperti biasa...last week cuti panjang...hehe selamba cuti panjang wpun project tengah critical...bos aku selamba approve apa lagi, cuti la...actually cuti panjang buka saja2 nak cuti dok umah..tapi follow hubby pi Melaka...hubby joint Karnival Sukan Kementerian Kerja Raya 2008, kat Melaka...hehe aku mmg suka sibuk kalau event company hubby...hihihihi...hm, pegi Melaka tdo chalet nya 2 hr satu malam je...another day balik umah abg Sulong hubby kat Ayer Keroh...hm kali ke3 aku balik Melaka...& kali pertama Azim jumpa Mak Long, Pak Long, Nenek Su, Nenek Cik & sepupu2 dia...Azim cam biasa la happy...budak2 opis hubby dok melayan dia...balik umah Abg Deris sepupu2 dia lak layan dia...aku penat...hehehe, yelah Azim bukan nak dok ngan dalam stroller, tdo je nak dok lam tu...kalau biasa2 dia nak main2 or dokong je...tu yg penat...mujur ramai pembantu...
minggu ni plan nak balik kg aku lak...kak de dah banyak kali call...buah2an tengah masak katanya..durian, manggis, mata kucing, kundang, rambutan & x tinggal salak...hehehe...long ngan acik dah selamat balik last week...so this week turn aku lak...hm..calendar August dah fully booked...hehehe, minggu seterusnya pegi Cherating, family outing...aku as organizer untuk trip ni...hm family outing yg kena bayo..nasib la...at least ada la jugak nak release tension..tupun atas inisiatif sendiri dibantu oleh kawan2...pastu minggu seterusnya pegi Hasri kawin kat N9...hehe dia siap ugut, kalau ktog x dtg dia nak pulangkan balik kad kawin ktorg hrtu..hahaha, ,InsyaAllah sampai la kami ke sana...pastu minggu seterusnya pulak Kak Nurul book nak main cni nak shopping baju raya...hm memang tengah sale ni...hehe cite pasal baju raya, family kecik aku ni dah beli baju raya...hehe sedondon...x sabo nak nengok Azim pakai baju melayu...baju Azim sekayu ngan hubby..mesti cute...hehe..pastu sampailah ke hujung bulan...dah plan nak balik kg hubby cuti Merdeka ni...hm tu yg full...
td mastura sms nak kasi sampel kuih raya dia mintak tolong jual kat opis...hm, on je la..tolong org...& tahun ni aku still open nak jual popia mini resepi arwah mak...hehe tapi bukan aku la yg buat, kak de yang buat aku tolong jual je...untung pun x ambik..xpelah tolong2 kak de cr rezeki lebih nak raya ni...aku mmg x sanggup nak wat kuih tu...last year aku ada buat untuk diri sendiri..hubby pun tolong la gulung popia...hahaha br dia tau betapa lecehnya nak dapatkan sekilo...hihihi, xper at least dia dah tolong...so pada kawan2 tunggu la sampel kuih raya aku, hahaha....
klah dah nak kul 1..td dah tdo ngan Azim..sejak balik dr melaka ni anak teruna aku tu xmo tdo lam buai dah malam...Alhamdulillah..tapinya aku lak yg xleh gerak dr bilik...dok nengok dia takut terguling lak dr katil kang..lasak, dah hadang ngan bantal pun dia still leh jatuh katil...Azim...Azim..hehe, klah good night
Friday, July 11, 2008
masih menanti
tulah cite pasal perkembangan kerjaya...aku dalam dilema...aku, sangat frust dengan apa yang berlaku dalam company aku sekarang..& aku sangat stress dalam menjalankan tugas..& aku sangat x suka dengan suasana kerja, cara kerja dan segalanya yang aku alami sekarang...semua ni buat aku rasa nak hantar resignation letter..klu pk pendek memang aku dah kasi notis...tapi aku kena realistik...aku rasakan hidup kat KL ni sangat mencabar..& aku x sanggup kalau sebab aku berhenti kerja aku akan membebankan hubby...aku x sanggup kalau selama ni aku selesa dengan apa yang aku rasai kena cut sana sini...hish...
perlukah aku kluar dr dunia yang aku alami sekarang...hubby kata ya..nak tunggu sampai bila...bila peluang dah ada depan mata...aku pun kata sampai bila nak tunggu..rasa terlalu lama aku menunggu...tapi, ada yg kata dorg tunggu lebih lama dr apa yg aku tunggu...& sbbkan semua tu aku menjadi semakin lantang...biar, biar dorg tau apa kuli2 cam aku rasakan...sesuatu yang aku rasa kan x adil...harus ada seseorang yang mulakan...jangan sampai aku berasa hampa atau patah hati...saat tu aku akan jadi orang yang sekeras-kerasnya...kalau sekarang aku masih ada kesabaran wpun ianya sangat tipis...tapi untuk ia terus bertahan aku x pasti...harap semuanya menjadi realiti tanpa aku perlu menunggu lagi...
hihihi coretan hati seorang pekerja...hish ekonomi tgh gawat ni macam2 isu timbul...nak kata company x bayar gaji...ok je...aku xtau mungkin inilah yang dikatakan naluri manusia yang selalu rasa x puas hati...tapi aku rasa cukuplan...sesuatu yg terjadi harus ada batasnya....tglah pasni apa jalan yg aku akan pilih...Ya Allah berilah petunjuk kepada hambaMU ini....Amin
Wednesday, July 09, 2008
Fazul Azim demam....
hm betapa susah hatinya bila anak demam..camnilah perasaan arwah mak masa aku kecik2 hrtu agaknya...even aku dah besar pun klu aku demam sibuklah arwah mak siapkan air jelung kepala kasi cepat sejuk...ni aku dah start sakit tekak & sakit kepala...dah jangkit azim demam la pulak..lama dah aku x demam..last demam masa lepas pantang...hehe tersalah makan...badan x tahan...hehe tulah degil langgar pantang...sampai gigil2 jugak la aku demam hrtu...masa tu baby kecik lagi lak tu..mujur hubby memahami...
smalam aku call kak de...dia pun demam..siap muntah2 lagi...kak njang pun demam...dayana pun demam...abg ta pun demam...ke memang skang musim demam...hopefully azim ok la malam ni...aku dah 2 hr x keja..bising lak itu bos...hm oklah nak tdo jap..sementara azim tdo baik aku pun tdo...kang malam kang dia x tdo akupun x leh tdo...tapi biasanya hubby yg bangun...hihihi dia kesian kat aku kot...hehe tq hubby....
klah lain kalilah update..skang ni leh surfing waktu malam...hehehe..daaaaaaaaaa
Monday, June 30, 2008
azim & adam
Ni gambar last week masa adam datang umah Kelana Jaya...hehe Azim dah pindah umah baru..Dua-dua montel...Adam tua 2 minggu dari Azim...haha gambar masa kecik2 tu dua2 baik sangat..tdo je...tapi sekarang...tgklah aksi dorg...Azim memang suka jelir lidah....kadang2 siap buat bunyi anak kucing lagi..tu belajar dr ayah dia la tu...dua2 malu2 konon masa mula2 Adam sampai tu...dah lama2 sket masing2 dah tunjuk belang...hahaha...Adam dengki bila Ummi dia dokong Azim..hahaha macam2 la budak2 ni...
Apapun aku doakan semoga keduanya sihat2 selalu...semoga mereka menjadi insan yg berjaya suatu hari nanti...semoga Azim & Adam menjadi anak yang soleh...Amin...
Monday, June 16, 2008
Selamat Hari Bapa
apalah nasib hari bapa kena tinggal...start jumaat sampai smalam hubby ada course kat genting 3 hr 2 malam...hm tinggallah aku ngan azim kat umah..mujur napi sentiasa jadi peneman setia...mula2 hubby ajak ikut dia nak book satu bilik lain...pastu aku fikir2 susah gak sbb Azim kecik lagi takut dia x selesa...& akupun x bape rajin sbnrnya...hehe..pastu ingat nak soh hubby anta balik kg..hehe plan ni aku sangat suka...tp memandangkan Azim demam last week so aku decide x payah pegi mana2...aku pegi keje cam biasa Azim dok nursery...so tinggallah aku ngan Azim ngan acu napi kat umah weekend tu...hm first time kena tinggal semenjak ada baby...hubby kata next month lagi banyak course dia kene pegi on weekend..hm kena tinggal lagilah nampaknya..nak wat camana dah itu keje hubby...sian Azim, ayah xde kat umah tertoleh2 dia mencari2 ayah..malam pun tdo merengek2 je..bila hubby call aku buat loudspeaker bulat mata Azim cr mana ayah dia...hehehe...& yg aku suka...semalam hubby balik dia ajak pi makan2..sempena hari bapa...hehe bagus betul, hari ibu hubby belanja..hari bapa pun hubby belanja..
hm cite pasal Azim..mgu ni Azim genap 7 bulan...anak kesayangan kami tu dah ada gigi 2 batang...dah pandai duduk senget...dah boleh merangkak tapi sket2...tak kira tdo ataupun berjaga punya la lasak...hrtu aku tinggalkan dia nak basuh botol susu...cewah bukan main baik baring tengok tv sambil pegang bola dia...pastu lepas aku siap basuh botol tengok2 dia dah nak masuk dapur...terkejut aku...cepatnya dia boleh sampai kat aku...Azim dah semakin lasak...last check up tu nurse tu bebel sebab berat dia naik sikit..dia kata jangan turun...hm camana nak buat...Azim kuat gak menyusu, makan pun ok...tapi sian azim dia batuk & selsema...pastu badan dia nampak susut...aku risau sbnrnya..kalau minggu ni x baik juga...nak bawak jumpa pakar...harap2 semuanya ok..mintak dijauhkan benda2 yang tak baik...Nauzubillah....
hm adik aku rina dah abis study...Alhamdulillah..tgh tunggu result katanya...hopefully xde sangkut & dapatlah dia balik Malaysia...skang ni dok sibuk berjalan2...shopping...sibuk la aku adik beradik order ole2..tapi rina kata dia balik pas raya...hm, xpelah janji balik...yg si napi lak dah masuk last sem..nak start praktikal dah...hm habis serentak dorg..hm, kalaulah arwah mak ngan ayah ada..tentu dorg seronok...nanti nak soh rina dok ngan aku...sementara nak dapat keje...mintak2 senanglah rezeki dia nanti nak dapat keja...
hm apa saja yg aku dah merepek hrni...hehehe...biasalah semua big bos xdak lak hrni..el berjemaah kata muna...hahaha...lantaklah asalkan dorg bahagia...aku stress...tu yg dok memblog jap ni...lama dah x ngular...hehe x tau la thn bila leh update semula...hahaha keja banyak ksangat la konon...hehehe...lain kali la update...daaaaa
Monday, May 12, 2008
Selamat Hari Ibu
gembira kerna kali pertama dalam hidup aku diberi peluang untuk menyambut hari ibu...syukur kepada Allah..betapa besar nikmat yang kurasakan menjadi seorang ibu....
semepena hari ibu...aku titipkan lagu yang sentiasa membuat airmata bergenang...rindu sangat2 kat mak...
Bagi insan melahirkan, membesarkan
Bercucuran airmata bila mengenangkan
Betapakah besar budi ibunda berikan
Siang malam menderita
Hingga entah bila
Sungguh besar pengorbanan
Ibunda berikan
Tiada bahagia jika tiada
Doa puja restu
Syurga itu telapak kaki ibu
Friday, April 11, 2008
sudah bulan 4
erm update pasal anak..pg td tengah2 wat keje rasa rindu sangat kat Azim...emosional betul..hehehe...Azim dah besar..Alhamdulillah..anak aku dah pandai pegang benda...dah boleh meniarap..dah boleh gelak terkekek-kekek...pastu dah boleh kena gumpal...tu yg paling best..tdo pun dah macam org besar...siap peluk bantal lagi...dah pandai main sorg2 kalau kita tinggalkan dengan mainan...dah pandai mecari kalau kita panggil..tertoleh-toleh dia cari mana datang suara..hehe...Azim dah kenal sangat Ummi ngan Ayah dia...kalaulah aku boleh dok umah jaga Azim mesti tersangatlah bestnya...tapi nak wat camana...nak kena tolong hubby gak...kerak besar nak kena lembutkan...hehehe...dia dah tau dah kalau pagi2 aku pakai formal tu nak kena pegi 'sekolah' la jawabnya dia...hehe kalau ambik lambat tu macam dia paham je yg aku balik lambat...siap buat dekk je kalau aku tego2 dia...cam merajuk lak...ish budak2 zaman sekarang ni...
hm semalam kak de sms...katanya esok ada kenduri arwah untuk wan..dah 100 hari lebih rupanya..pejam celik je...11 tahun lepas 4 hari sebelum Izuan lahir arwah ayah pergi...2 tahun lepas 4 bulan lepas Dayana lahir arwah makk pergi...4 bulan lepas 37 hari lepas Azim lahir arwah wan pergi...betullah kata orang, patah tumbuh hilang berganti...Subhanallah....
April, birthday twin...birtday Abang Long..birthday kak nim...erm sape lagi ek..x ingat la...hrtu call twin..dorg nak hadiah...haha siap cakap xmo kekk lagi dah, nak hadiah...haha..kakak ngadu Ummi diorang x buat kenduri besar-besaran katanya, penat nak mengemas rumah...haha bunyi macam kenduri kawin je besarnya tu...hahaha...lawak betul...
update pasal keje....cam biasa...aku rasa penat sangat skang ni..ntahlah...tulah tanggunggjawab aku skang ni...keja + housewife + Ummi + kakak...xtra penat rupanya...hm, nak wat camana...kata mak...jadi orang pompuan ni kalau buat semua kerja dengan ikhlas ganjaran besar..InsyaAllah...Amin....
hm klah...nak sambung baca paper lak..dah pukul 2 lebey..hrni hr Jumaat...office lengang lagi...nanti2 kalau ada masa lapang lagi aku update...
daaaaaaaaaaa.......
Wednesday, February 27, 2008
Wednesday, February 20, 2008
3 month...
kejap je pejam celik dah 3 bulan umur bb azim..terbayang lagi kenangan sakit, melahirkan, jaga azim dalam pantang..azim warded sebab kuning..pastu azim menangis sebab kembung..akikahkan azim...tapi skang semua tu dah berlalu..bb azim yg dulu dah menjadi bb azim yang sangat baik..yang dah x kuat menangis...yang dah pandai gelak2...dah pandai sembang...dah pandai pegang botol susu sendiri...dah pandai merajuk...dah pandai macam2...hehe x sabar nak tunggu dia meniarap..kata kak de kecik izuan 2 bulan lebih dah meniarap...hehe...
hm sejak ada baby ni entry pasal baby je..hahaha excited lak...hm pasal keje lak...aku dah masuk projek baru dalam team member yg baru...wpun dalam company yg sama environment dia tetap x sama...hm, team member lama lagi best..klu dulu aku rasa penat, skang ni extra penat...macam2 benda yang buat aku penat..kalau dulu penah rasa nak resign..skang lagilah rasa nak resign..dugaan betullah...kata hubby, kalau tak tahan sangat kasi je notis 3 bulan...nengok lah sampai mana aku akan bertahan...hmmmmm...
lusa nak kena pi teambuilding 2 hr 1 malam..tp aku dah mintak excuse utk x bermalam..so selamat..x perlu tinggalkan bb azim tdo ngan hubby...xleh la nak tinggal bb dalam masa terdekat ni..kecik sangat lagi...bukan bb yg x tahan..umminya yang x tahan...sedangkan hr2 hantar nursery pun dok terbayang2..masuk kul 5 hati dah dup dap dup dap x sabar nak jumpa azim..rimas tengok org sesak dalam train..tapi demi baby azim aku berusaha gak meloloskan diri ke dalam train selagi muat..huhu anak punya pasal....
hmmm..klah nak sambung keje...ngantukk tapinya..adus kejaku yg melambak...
Friday, January 25, 2008
Muhammad Fauzul Azim
Aku selamat melahirkan seorang bayi lelaki pada 19-Nov-2007 jam 4.38am, bersalin normal, kat Hospital Kuala Lipis, Pahang...Alhamdulillah..akhirnya permata hati yang kami tunggu lahir juga..Muhammad Fauzul Azim...nama pilihan arwah mak untuk cucunya suatu masa dulu..nama yang belum diambil oleh sesiapa..so, aku ambil sebagai kenangan dr arwah mak...lagipun nama yang mempunya mana yang baik..harap2 Azim akan menjadi orang yang baik dan berjaya, seperti makna namanya...sebak rasa hati bila hubby Azankan baby...lepas bersalin tu gugur air mata gembira campur sedih..sedih bila terkenangkan betapa susahnya payahnya arwah mak mengandung, melahirkan dan membesarkan aku..bersyukur sebab aku jadi anak mak..aku doakan semoga Azim akan menjadi anak yang Soleh yang akan mendoakan kesejahteraan ummi dan ayahnya...InsyaAllah..
hm hrni ulangtahun abg aku...Happy Birthday to Ajey..nama glamer dia..haha selamba reply sms aku request hard disk 8gb xpun nak dvd player..wah wah cantek muka..hahah x dapatlah...
hm esok genap sebulan arwah wan kembali ke rahmatullah...Al-Fatihah untukk arwah wan..mak kepada arwah mak meninggal dunia masa umur Azim 37 hari..sedih sangat2...selama tempoh pantang aku arwah la yang jaga..arwah la peneman setia...dalam sekelip mata Allah ambil nyawa dia...senang betul arwah pegi..Maha suci Allah..dalam gelak tawa aku ngan arwah tiba2 dah takde...dah sampai masanya untuk arwah kembali kepada Penciptanya...aku doakan semoga roh arwah tenang di sana, Amin...
