Friday, September 22, 2006

Selamat Datang Ramadhan

askum, hehe sopan je anak mak neh..yelah nak masuk bulan Ramadhan dah ni..pejam celik dah nak puasa lagi..cepat sungguh masa berlalu...arwah mak kata, dunia akhir zaman, masa memang cepat dirasakan..kalau dulu2 zaman arwah kecik, bulan puasa tu bangun sahur tabur biji bayam, sempat petik bayam yg ditabur pagi tadi nak buat sayur buka posa, tapi skang, tabur bayam hrni, esok lom tentu bertunas...hm, wallahuAlam...

hm, aku terima beberapa email....katanya, b4 mula puasa eloklah kita bermaaf-maafan sesama kita..supaya Ramadhan lebih diberkati...so kepada kawan2 aku mintak maaf, mintak halal makan & minum, dan kalau aku terkasar bahasa dan mengguris rasa pohon diampuni keterlanjuran kata..semoga Ramadhan tahun ini kita mendapat keberkatan dan dikurniakan rezeki bertemu dengan malam Lailatulqadar...InsyaAllah..kalau sape2 yang ada rezeki jumpa tu jangan lupa doakan aku selamat dan bahagia di dunia dan akhirat..Amin...

cite hrni, haha lawak ah...td aku pi klinik, buat satu test tu...then ada la part ambik2 darah..kena la cucuk skit kat hujung jari...x banyak darah yg nak kena ambik dan x sakit pun..tapi xtau la camana aku leh pengsan...aduh malu nya...hm, tulah takut sangat darah...agaknya ada ke org pengsan tengok darah 2 titik..mujur maman ada..kalau x aku xtau ah nak cakap camana...maman dengan cool nya tolong aku...aku pun rasa lain macam sbnrnya, awal2 lagi aku dah pesan kat maman, escot aku masa dorg nak ambik darah..rupa2nya pengsan...hahaha, ampeh tol..x pasal2 lepak kat emmergency room...

hm, hrni gak aku dah settlekan satu lagi benda..Alhamdulillah, semakin hampir semakin banyak benda yg aku siapkan,..esok nak pegi Melaka...tdo sana semalaman..nak mencari saudara mara...cam best je g melaka neh..hehe leh la jalan2 sekali..pastu nak singgah Nilai sat...ada lagi benda yg nak kena beli...hm, hopefully semuanya berjalan lancar...

hm, sekali lagi selamat menyambut Ramadhan kawan2, jangan lupa mohon kemaafan kepada kedua ibu bapa...semoga hidup kita sentiasa diberkati..pada anak yatim piatu yang senasib dengan aku, jangan lupa doakan kebahagiaan mereka di sana...itu saja cara yang boleh buat mereka gembira, InsyaAllah....

jangan lupa niat puasa sebulan & Terawikh...semoga bertemu lagi di Ramadhan yang akan datang, Amin...

Wednesday, September 20, 2006

ngantuknya hari ni....argh..

hm, ngantuk tahap kapal angkasa gaban..mata ni macam ada gam...adui la, apalah aku buat smalam..padan muka aku..leh aku wat keja gila baca novel sampai abis malam td, layan punya pasal..kul 3.30 pagi baru abis then tdo..kul 6.50 baru bangun...penat ah, mata pedih...

td acik call...dia fly ptg ni...5 hari di Mesir 5 hari di Mekah..semoga acik dapat jalankan umrah dengan aman dan tenang..sempat pesan kat acik...doakan kebahagiaan aku di dunia dan akhirat, hehe..Amin..plannya acik nak pegi sana hujung May, sambil jenguk2 Rina..tapi postpone...mungkin ada hikmah di sebaliknya...

ngantuk lagi..apa nak buat...tulis blog...keja banyak..tapi x tahan dah nak ngadap keja...mata ni cam nak melekat2...haha banyak betul setan bergayut...

xde idea ah nak merepek..tersalah type ada yg terasa..melenting lak kang...haha susah ada peminat setia yang mengkritik kat belakang ni..haha...wat aku ilang mood nak menulis...tapikan peduli hape, aku punya cerita...don't worry, be happy....it's all about life...kata mak, asam garam kehidupan adalah penambah perisa yang menyedapkan rasa..kuikuikui....

Monday, September 18, 2006

cerita..cerita...cerita..

penatnya badan..slow ah aku hari isnin neh..pagi2 perut kembung...terpaksa sapu minyak wpun itu adalah benda yg aku paling x suka..hm..minggu lepas bz..xdak masa nak mengupdate blog...minggu ni rasanya samalah kot..dah nak posa ni semua benda nak kena settle...

hm..malam jumaat tu pas dinner INTEC team kat Kelana Seafood roger balik kg my fiance, pastu malam sabtu baru balik kg sendiri...penatnya...ke sana ke mari..tapi nak wat camana...nak taknak kena buat gak...balik kg jd serabut kepala...banyaknya rasa benda lom settle...hm, lek lek..hadapi dengan senyuman...lagu tu memang berjaya memotivasi kan diri aku la...hehe..
dok kat kg mesti rasa sedih & terharu..time kasih pada kak de, time kasih kak njang, pak de, aki, wan dan semua2nya...tanpa dorg mesti aku xtau nak buat camana...petang ahad tu aki ngan wan panggil(adik ayah arwah mak) datang umah dorg..banyak gak benda yg dorg discuss & harapkan..sebagai anak yang takde mak ayah, aku faham apa yang mereka inginkan dan harapkan...dan InsyaAllah aku akan cuba untuk memuaskan hati ke semua pihak...
kak njang ngan kak de termenung...yg ada kat kg dorg, so dorg la yang akan berhempas pulas untuk semuanya...adik beradik lelaki semua kat luar..klu balik pun tunggu cuti la...kesian lak aku kat dorg..saat2 camnilah rasa betapa susahnya bila mak ayah dah takde...kata kak de, x baik kita mengeluh...

hm, dah cite benda best lak...hehe..baju raya aku dah siap..posa lom start dah cite baju raya..hehe jauh wan beli baju aku...hrtu wan ikut ateh pegi bercuti ke indonesia, dia belikan aku baju raya dr sana..cantik seh..tapi bila la aku nak pakai...aku ni low profile...tapi org dah kasi kang tak ambik kecik lak hati..hahah..baju "dia" pun dah siap...tempah kat kg aku upah murah sket...pastu try fitting ok..mujur elok..erm, tapi baju satu lagi lom siap lak...aku yg cerewet ni kasi pesanan penaja yg panjang2 kat tukang jahit..hehe, yelah aku bayar kenalah buat yg elok kan...baju tu lak kak njang belanja..Alhamdulillah, murah rezeki...baju kat da, bila siap..haha banyak nya baju anak mak ni...xpe, aku pakai bukan simpan je dalam almari...pakai g keja nanti, hehe...kawan2 nak kawin pun ramai...leh pakai g kenduri...

hari ni genap 4 bulan arwah mak pergi...Al-Fatihah...ingatan itu tetap segar..rasa sayang itu takkan pudar...hrtu masa g umah tyna salam ngan mak ngah...dia sedih lak pandang aku.."kesian korg ni, dulu2 balik kg ada gak mak tempat mengadu, skang ni org tua dah takde korg nak mengadu"..tu kata dia...aku senyum je..dalam hati aku Allah yang tau..betul kata mak ngah..tanpa adik-beradik akupun xtau la camana hidup kami2 ni..apapun aku bersyukur, aku ada wan dan keluarga yang sangat memahami..tapi wan pun x sihat skang...aku doakan semoga umur dia panjang..aku sayang kat wan...sebab tanpa wan xkan lahir mak..tanpa mak xkan lahir aku..terima kasih untuk mereka..

hehe mesti ada cite sedih...adui la aku ni..yelah cite pasal mak ayah yg dah takde sapelah x sedih..tapi sekarang ni, aku berusaha untuk terus bangkit..wlaupun tanpa mereka, hidup mesti terus...dan kehidupan aku sekaran pun kembali ceria...InsyaAllah...semoga Allah melorong aku ke jalan kebahagiaan, di dunia dan akhirat..Amin...

Wednesday, September 13, 2006

Cahaya Seribu Liku

Berlari aku mengejar mimpiku
Dikelilingi indah warna cerita palsu
ku sangka sinar menyebelahiku...ooo
Namun cahaya itu ditutup seribu liku

*Kini tak mungkin ku dipermainkan lagi...
Oleh mereka

Satu jadi bingung
Dua tak tertanggung
Kembali ku renung... oh....

Angin pun menyeru
Lupakan yang dulu
Bintang pun setuju.... untuk menemaniku

Sampailah kini pada suatu waktu
Ku berhadapan dengan satu fenomena baru
Ku tahu arah nak tuju
Jangan cuba untuk mempengaruhi ku

Angin pun menyeru
Lupakan yang dulu
Bintang pun setuju.... untuk menemaniku

--layan ct dr dulu sampai skang :)

Friday, September 08, 2006

Takdir

Dihempas gelombang dilemparkan angin
Terkisah kubersedih kubahagia

Di indah dunia yang berakhir sunyi
Langkah kaki di dalam rencana-Nya

Semua berjalan dalam kehendak-Nya
Nafas hidup cinta dan segalanya

Dan tertakdir menjalani segala kehendakmu ya Rabbi
Ku berserah ku berpasrah hanya padamu ya Rabbi
Dan tertakdir menjalani segala kehendakmu ya Rabbi
Ku berserah ku berpasrah hanya padamu ya Rabbi

Bila mungkin ada luka coba tersenyumlah
Bila mungkin tawa coba bersabarlah

Karna air mata tak abadi
Akan hilang dan berganti

BIla mungkin hidup hampa dirasa
Mungkinkah hati merindukan Dia
Karna hanya dengan-Nya hati tenang
Damai jiwa dan dada

Dan tertakdir menjalani segala kehendakmu ya Rabbi
Ku berserah ku berpasrah hanya padamu ya Rabbi
Dan tertakdir menjalani segala kehendakmu ya Rabbi
Ku berserah ku berpasrah hanya padamu ya Rabbi

Thursday, September 07, 2006

dan perjalanan itu...

lama tak masuk umah tumpangan ni ek...banyak benda boleh di tulis sebenarnya...tapi ntah lah...malas lak nak menaip lately ni..hrni tetiba lak rajin...

hari2 yang aku lalui sekarang sungguh padat jadual perjalanannya...makin hari makin singkat rasanya masa...akan ku harungi juga demi sebuah kehidupan..haha bermadah lak aku ni...penat ahh...dah seminggu x cukup tdo..cuti pun cam tak cuti..x cuti lagi la x cuti..eii apa daaaaa aku ngepek..

hm, last week aku pi kursus...hm, sonok...wpun penat sket..bukan penat keja...penat mendengar & penat duduk...tapi semuanya berjalan ngan lancar & menarik la bagi aku..dalam masa yg sama pak uda adik arwah mak warded....aku agak terkejut sebab dia sihat je aku tengok hrtu..tiba2 warded...abis kursus gegas gi hospital...& aktiviti wajib aku skang...melawat sedara mara..hm, nenek muda ngan mak ngah tunggu umah pak uda...so aku pun rajin la ke sana, on d way g keja & on d way balik keja singgah la..best best...

esok kak njang & ngan family nak turun sini nengok pak uda...hm, lagi best..leh la aku jumpa baby dayana...rindunya...malam td pi beli notebook dorg..so aku x yah ah balik kg hantarkan...jimat kos...hm, cakap pasal notebook, aku nak ucapkan time kasih banyak2 kat muna...hehehe hanya kami yg tau..mekasih muna..."muna the heroin"...hikhikhik

malam ni nak kena beli stok "iwani" lak...kasi sekali je esok kak kak njang..senang keja aku..hehe...keja sampingan aku...nak buat camana...cari rezeki lebih...untuk masa depan...harapan aku, satu hari aku dapat bukak stokis lak..tengah cari modal ni, banyak seh..tapi maman kata, settlekan satu2 dulu...maman memang family planner..so ikut jelah nasihat dia..bukan ikut buta kayu, tapi akupun dah kaji dengan mendalam kenapa kena hold dulu..thanks maman...sayang ah...

malam ni malam nisyfu Syaaban...ada ustat tu kata, nisfyu maknanya separuh...means malam ni masuk pertengahan Syaaban..malam yang penuh dengan keberkatan..semoga kita sama2 mencari keredhaanNya pada malam yang mulia ni...kalau dah pertengahan Syaaban tu bersiap sedia melatih diri menjelang Ramadhan...Alhamdulillah, semoga Allah panjangkan umur dan murahkan rezeki menghadapi Ramadhan bulan seribu Rahmat, InsyaAllah...pasni raya...cepatnya masa berlalu...xtau camana aku nak hadapi raya tahun ni...teringat ayat arwah mak pagi raya tahun lepas..."tahun ni kurangg sorg kita raya, rina x balik...tahun depan sape lak yang takde"....hm, kebetulan...mak yg takde tahun ni...& untuk tahun2 berikutnya...Al-Fatihah untuk arwah mak dan arwah ayah...x penah aku lupakan dorg walau sesaat...rindunya....

hm dah dah..start dah cite sedih...kata nenek..aku kena happy2, gembirakan diri...supaya naik seri..erm yeke...InsyaAllah...