setahun yang lepas, 26 Disember 2007, pada tarikh ini, aku dan family sekali lagi kehilangan orang tersayang...arwah Wan telah kembali ke Rahmatullah...semoga roh arwah ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman...Amin...
malam sblm tu Azim menangis teruk sangat, sampai pagi br stop...xtau apa masalah, nak kata kembung x kembung...masa tu yang ada kat rumah cuma aku, Wan Muda, Wan, Fasihah, Izuan & Najwa...kak de x tdo umah arwah mak malam tu...Kak Njang lak sepatutnya turn dia temankan aku, sekali Dayana dah tertdo awal kat rumah....so kami2 jelah malam tu...Azim lak mengamuk teruk dari biasa.. call kak de, dia xleh datang sbb dah pukul 2 pagi...aku ngan Wan Muda dah jenuh pujuk Azim...still nangis...Wan just intai dr pintu bilik, dia x masuk pun,,,dia suruh buat itu dan ini, bg arahan dr pintu bilik je, pelik kan...tapi Azim still nangis...xtau nak buat apa, pujuk2, sapu minyak, baca2 doa pelindung..lama jugak Azim br berhenti nangis...Azim tdo semua org pun tdo...
pagi2 kak de datang, tgk keadaan azim...lena Azim tdo pagi tu...yelah malam td menangis je...wan masuk bilik joint aku ngan kak de borak2 pasal azim..azim terjaga & main2 ngan mak die...aku, kak de ngan wan borak2..gelak2 gurau2...tapi aku sikit pun xpandang muka wan...kenapa ye...ralatnya aku rasakan...dah siap borak2 kak de balik..wan lak mandi & siap2 nak pegi Mesyuarat Peserta Koperasi..biasalah hujung tahun dorg nak kasi saham...tiba2 wan naik, tanya aku..."lawa dah ke wan ni na??"...sambil gelak2 aku jawab.."wah cantik baju, hijau lagi"...aku pandang baju wan je, x pandang pun muka dia masa bercakap, nape ye...pastu wan gelak2 turun tangga & bersiap..pastu wan naik semula pakai tudung siap dah...pas jenguk Azim ngan aku, wan cakap dia nak pegi dah...pesanan terkahir wan.."nanti azim kembung letak daun sirih tu kat perut dia...nanti wan xde ajak hani temankan na kat umah"...& aku senyum je...x sangka tu pesanan terkahir arwah wan....pas wan turun aku dengar tapak kaki wan..sempat lagi wan jerit.."na wan pergi ni"...perkataan "pergi" wan tu adalah "pergi menghadap Ilahi"..sayup2 dengar suara jiran sebelah tego wan..."nak pegi dah makcik"...tapi x dengar pun wan jawab apa..
x sampai 5 minit kak njang call, tanya wan dah pegi mesyuarat blum..aku jawab dah...kak njang bebel..."la x menyempat, kak njang dak ckk kul 8.30 kak njang datang ambik dia"...ooo rupanya kak njang dah janji nak hantar wan..tapi awl betul wan turun..lupa ke dia janji kak njang...biasalah, org tua memang selalu nak cpt...tu je yg aku pkkan...dalam kul 9, de dtg tanya wan...rupanya dia dpt berita wan pitam kat dewan...dia ingatkan wan balik umah, rupanya abg aku dah bwk dia g klinik koyan...aku terus call kak njang soh follow p klinik...pastu nor dtg umah, sbb mak dia pesan soh tgkkan aku..aku bitau nor pasal wan...x sampai 1/2 jam abg sblh umah wan dtg...tanyakan Nor & Acik (anak bongsu wan)...aku kata Acik g kebun, nor ada kat cni...tgu wan balik...wan kat klinik aku bitau dia...pastu abg tu soh nor balik kemas umah...katanya wan dah xde...
Subhanallah..aku rasa nak terjelepuk masa tu..aku kuatkan semangat...mujurlah Azim x meragam...Azim tdo dalam buai...aku suruh Nor balik kemas2 rumah...aku tgl ngan Azim...luruh segala air mata...aku, cuma sedekahkan Al-Fatihah, 3 kul & Ayatul Qusri, baca dalam hati..aku masih dalam keadaan Hadas...sedih sekali sbb x berpeluang nak mengaji tepi jenazah Arwah..rasa br je aku berborak2 bergurau2 ngan wan td...pastu kak njang lak call dr klinik bitau aku wan dah xde...sungguh aku macam x percaya...semangat aku terbang...aku terus call hubby soh dia balik...semalam petang baru je hubby balik KL, cuti panjang sempena Krismas...ptg tu wan sempat ikut aku hantar hubby nak balik...pesan wan.."Man, awak tu kurang2kan la merokok"...tulah pesanan terakhir wan untuk hubby...
Aku kuatkan semangat untuk ke rumah Arwah...aku nak jgk tengok arwah buat kali terkahir...aku masih berpantang, hari ke 37....bila hubby sampai, aku tinggalkan Azim dengan Mastura, aku ajak hubby temankan aku pegi tengok jenazah Arwah buat kali terkahir...aku kuatkan hati, tabahkan jiwa...aku sampai kaum keluarga tengah mandikan jenazah...aku sempat tengok jenazah arwah dikapankan...hajat hati nak cium arwah, tapi aku rasa semangat aku terbang melayang...at last aku tinggalkan rumah arwah...kuatkan hati, dalam perjalanan balik, rasa kaki ni melangkah di awang2an...aku akur dengan pemergian wan...
Alhamdulillah, raya puasa baru ni sempat aku melawat kubur arwah wan...dorg letakkan kubur arwah wan di kaki kubur arwah mak...semoga roh kedua ibu bapaku, datuk nenekku, kakakku, serta saudara maraku dirahmatiNya...Amin Ya Allah...
Aku, sayangkan arwah wan, macam aku sayangkan arwah mak...kata dorg aku cucu kesayang wan dan anak kesayangan mak...Alhamdulillah, kalau betul apa yg dorg katakan...InsyaAllah aku akan cuba balas kasih sayang dorg, walaupun dorg dah xde di muka bumi ni...aku akan sentiasa mengingati dan menyayangi mereka...
Hm, setahun...cepatnya masa berlalu.........
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

No comments:
Post a Comment