Thursday, May 25, 2006

genap seminggu...

hari ni...waktu ni...buat aku terkenang pada peristiwa minggu lepas..pada waktu ni..tepat 7 hari 8 jam dan 4 min...jelas terbayang sekujur tubuh arwah mak terbujur kaku..dengan senyuman yang paling manis...Ya Allah, betapa AgungNya kuasaMu..masih tebayang betapa cantikNya Arwah pada saat itu..Arwah pergi menemui Penciptanya dengan tenang dan berseri..lepas segala bebanan yang ditanggung..
di saat keluarga sibuk memandikan emak buat kali terakhir, dalam kesedihan yang teramat, aku bersyukur kerana ramai yang membantu..aku mandikan arwah bersama keluarga yang lain..wpun aku tak cukup kuat tapi aku tak mahu terlepas peluang yang terakhir memandikan emak tersayang..Subhanallah..kami pakaikan baju Arwah..aku redha dalam tangisan..pergilah, amanlah mak di sana..semua keluarga berkumpul, untuk memberikan ciuman terakhir..untuk melihat emak buat kali terakhir..takkan ku lupa wajah itu...
di saat Along memohon kemaafan bagi pihak mak daripada semua yang hadir...aku tenggelam dalam tangisan..aku bersyukur, selama hayat mak, jarang sekali dia menyakiti hati orang secara sengaja...aku bersyukur punya mak yang baik budi pekerti dan tingkah lakunya...
ku iringi Arwah sampai ke kubur..duduk bersama wan yang cukup tabah..aku tengok sendiri camana Arwah masuk dalam rumah sementaranya..Aku doakan rumanhya bercahaya..InsyaAllah..sebak bila mendengar Tok Imam membaca talkin...semoga Aman rohNya di sana..Amin...
terima kasih pada semua yang mendoakan..terima kasih pada yang menziarah..terima kasih pada semua yang memberi sokongan..terima kasih pada yang menghulurkan bantuan..terima kasih pada yang menyumbang...terima kasih segalanya..hanya Allah yang dapat membalas jasa kalian, InsyaAllah..

"kan kutuskan salam ingatanku dalam doa kudusku sepanjang waktu...Ya Allah tabahkan hati hambaMu..di atas perpisahan ini.."

No comments: