askum..hm, hrni nak memblog last word for 2006...jap, je dah nak habis tahun 2006...esok last keja utk 2006..pastu start keja 3 hb 2007...
sblm wish tahun baru...nak wish Salam Aidiladha untuk semua...semoga pengorbanan yang kita semua lakukan diberkati...tapi tahun ni lom ada rezeki nak korban...InsyaAllah satu masa nanti...
smalam kat radio cite pasal azam yang x kesampaian...azam dengan hajat sama kan....hm impian pun ya...aku, cuma satu impian yang x kesampaian...aku nak mak tengok aku naik pelamin seperti harapan di hujung2 hayat dia...arwah mak selalu dok sebut nak tgk aku kawin, nak tengok aku punya anak..nak tengok aku bahagia bersama keluarga macam anak2 dia yg lain...nak jumpa rina sebelum dia pejamkan mata...klu boleh rina boleh gilir2 dengan aku jaga dia kat hospital...tapi semua tu x kesampaian..dan aku dapat rasakan, yang arwah mak tau dia x akan sempat dengan semua itu...sebab arwah macam dapat rasa yang dalam masa yg singkat dia akan tinggalkan kami semua...dan itulah kenangan paling pahit dalam hidup aku, yang pernah aku rasakan...kenangan paling pahit selepas kehilangan ayah adalah kehilangan ibu...2006 yang penuh dengan suka dan duka...
hm itulah pahit manis kehidupan...permulaan tahun 2006 kami sekeluarga sangat gembira dengan kehadiran baby dayana...lama aku tunggu utk dapat anak sedara baru...kak njang kata, arwah mak bitau...dia doa kat Mekah masa buat haji, supaya anak2 dia berjaya dan dimurahkan rezeki, cucu2 dia bertambah dan semoga mereka dikurniakan akhlak yang baik2...dia doakan supaya anak2 bujang dia bertemu jodoh...dikurniakan kesihatan yang baik..aku x tau cite tu...tapi masa arwah mak nak g Mekah...aku x henti2 pesan, doakan kejayaan aku dunia dan akhirat, dan aku yakin arwah mak x lupa...pas baby dayana lahir, aku mengikat tali pertunangan..jelas kegembiraan pada wajah mak...akan kutunaikan hajat mak dalam masa yg terdekat..mak mengharapkan supaya aku ngan tunang kawin cuti sekolah Jun..tapi, rina lom boleh balik...aku, ikut mana yang baik...ingatkan boleh la mak sempat ngan majlis perkahwinan aku...tapi.......
pertengahan 2006, dalam bulan 2 arwah mak selalu sangat demam...xtau mana silap...ingat lagi masa raya puasa...mak sihat cam biasa...lepas Chinese New Year mak start g klinik..hampir setiap minggu...hampir setiap minggu jugak aku balik...ikutkan hati nak je berenti keja, jaga mak kat kg...kejap demam kejap baik...risau ktorg...sampai satu hari kak de call mintak aku balik..sepatutnya aku xleh balik sbb aku tgh organize satu event kat pd..demi mak, aku mintak EL ngan bos, soh erin settlekan pd event...aku balik malam tu jugak...masa tu hati aku dah x sedap..rupa2nya mak warded..hm, aku tgk mak ok je...sihat & ceria, cuma mak kena dok hosp suspect tb...jumpa pakar, rupa2nya mak kena kanser bukan tb...final stage...Ya Allah...dugaan mak kata...mak cam biasa tersenyum jek..aku jalankan tanggungjawab aku sebagai anak sebaik mungkin..sbb akulah satu2nya anak dara mak yg belum kahwin ada dekat dia..adik aku kat oversea, tgh study...yg lain dah ada keluarga..aku taknak dorg tinggalkan anak2 dan keluarga dorg utk tgu mak kat hospital...cukuplah dorg ziarah mak hari2..every weekend aku temankan mak kat hospital...dalam menunggu ubat2 hospital utk pulihkan mak, kami ikhtiar cara hajat & doa...sampai satu hari doktor bitau penyakit mak hanya menunggu hari....hancur luluh hati aku rasakan...tapi aku adik beradik tetap ikhtiar utk pulihkan mak sampai saat akhir mak hembuskan nafas...hari mak pergi....aku ngan Along sempat bawak air penawar dr ikhtiar sorg ustaz tapi aku hanya sempat usapkan air tu kat ubun2 mak je...aku terkilan...kali terakhir aku jumpa mak, aku x dapat lagi dengar suara manis mak..hanya seraut wajah lesu yang menunggu saat roh untuk dikeluarkan dr jasad..aku redha mak pergi...kuiringi pemergian mak dengan doa dan ayat2 Allah..semoga mak bahagia di sana..Amin....
Hm semuanya berlaku dalam sekelip mata...mak tenat dalam masa beberapa jam sebelum menghembuskan nafas...Maha Besar Allah...kata doktor, mak seorang yang kuat emosi...dan aku akui itu...lepas mak pergi..aku tetap menunaikan hajat mak..majlis kawin aku buat masa adikk aku kat oversea tu cuti...Rina selalu cakap.."x tengok mak meninggal, rasa macam mak ada lagi...rasa macam mak pegi jalan2..x tau bila nak balik"...camtu la lebih kurang...exact word aku x ingat...aku rasa cam nak meraung dengar adik aku cakap camtu...lepas semua majlis kawin...aku tau kenapa mak nak aku kahwin..dan aku tau mak percayakan menantu yang dia dah terima untuk jadi teman hidup anaknya...aku tau...restu mak sentiasa bersama aku...
Hm, hrni dah start mood raya..hehe raya haji...nak balik kg esok..Salam Aidiladha semua...balik kg drive elok2..semoga perjalanan selamat sampai..pegi dan balik...untuk semua...semoga tahun baru memberi makna yang lebih mendalam dalam hidup...semoga kita semua menjadi insan yang berjaya dan berguna...semoga segalanya berakhir dengan kebahagiaan...Ingat...pahit manis kehidupan adalah lumrah bg insan yang bernama manusia...duka dan bahagia kan dtg silih berganti...coraklah kehidupan sebaiknya...semoga kita mendapat keredhaan dan keberkatanNya..Amin...
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

No comments:
Post a Comment