Majlis dimulakan dengan bacaan Rawi oleh Abang Long..start je intro Al-Jannah..air mata aku terus merembes tak berhenti..kebanyakan tetamu diam menghayati suara Long yang pada aku sangat mengingatkan kami kepada arwah ayah..aku terus lari masuk bilik, joint kak njang..kami ber2 dah menangis kat situ..hati tersentuh & perasaan rindu pada mak ayah membuak2 kurasakan..sabarlah wahai hati…terima kasih kepada Long sebab sudi balik dan mengetuai majlis..
Selesai bacaan rawi, majlis cukur jambul Amin dimulakan diringi selawat..ayah dukung adik diiringi oleh Abang Long (azim)…De pegang bekas barang untuk cukur jambul..& 2 org tukang bagi bunga telur dan muffin..layan gambar kat bawah..
saaayang adik amin...
ajim main sekolah2 ngan kawan-kawan kg..org baca ikrar angkat tangan kanan dia tangan kiri..haha
barang-barang untuk majlis...
giliran ayah mencukur..
giliran ummi mencukur...
Ok pas siap cukur jambul…wan muda insist untuk buat acara ‘pijak tanah’..tu istilah yang dipanggil..aku pun x tau, ni dikira adat ke apa kan..harap2 xde la percanggahan dengan agama kan…& rasanya xde buat bukan2…nak tau tengok gambar kat bawah..
pijak tanah..ada 5 barang kot diatur panjang then jejakkan kaki adik atas barang2 tu..tanah, batu, paku, syiling, emas..
Selesai acara ‘pijak tanah’..ada plak acara belah mulut..belah mulut secara formal..ikutkan la kehendak orang yang lebih tua kan…so layan gambar di bawah..
wan muda masukkan bahan2 belah mulut kat mulut adik..gula, garam, asam, air zam2..ada lg ke ek missing..hehe
Dan selesai sudah..adik Amin tido lena masa cukur jambul…sebabnya malam tu dia berjaga sampai 7.30pagi..x tido..umi gak yang lebam biji mata..dalam banyak2 acara ni…satu je aku tolak..acara naik buai..sebabnya aku mmg x berhajat nak kasi Amin tido buai..supaya senang nak antar TASKA & senang nak bawak dia ke mana2 kalau biasa x berbuai…lgpun acara naik buai kang nak kena menghias buai bagai..so kami sekeluarga decide xnak..wpun ada yg meminta..hm, hajat di hati nak buat Marhaban, tapi abg cik takde..& pak imam pun xde ..yang ada pun Abang Long je..jd x jdlah Marhaban..hanya bacaan rawi & selawat je la yang ada..
Selesai sudah adik Amin dicukur jambul..3 hari lepas tu baru la Amin dibotakkan oleh wan cu dan wan cik dia…Tq pada semua yang terlibat especially kak njang yang sponsor separuh dr majlis…
bunga telur & muffin(org shah alam sponsor) sebagai tanda terima kasih...

No comments:
Post a Comment